برای اولین بار، انجمن قلب آمریکا، سندرم قلبی عروقی- کلیوی- متابولیکی یا CKM را تعریف کرده است.

از آنجایی که اخیراً برای تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها در سنین پایین‌تر مشکلات متعدد سلامتی مزمن تشخیص داده می‌شود، برای اولین بار، انجمن قلب آمریکا وضعیت پزشکی جدیدی را تعریف کرد که نشان‌دهنده ارتباط قوی میان چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و کلیوی است.

بر اساس توصیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، هدف از تشخیص این بیماری یا همان سندرم قلبی عروقی، کلیوی، متابولیکی یاCKM ، تشخیص و درمان زودهنگام افرادی است که در معرض خطر بالای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

دکتر Chiadi E. Ndumele، مدیر تحقیقات چاقی و کاردیومتابولیک در بخش قلب و عروق در دانشگاه جانز هاپکینز، نویسنده ارشد این توصیه و بیانیه همراه آن، گفت: جلوگیری از پیشرفت افراد به سمت بیماری قلبی، هدف اصلی ما است.

به گفته ی انجمن قلب آمریکا، سندرم قلبی عروقی-کلیوی-متابولیکی بر اندام های اصلی بدن از جمله قلب، مغز، کلیه ها و کبد تأثیر می گذارد.

دکتر Ndumele، گفت: در حال حاضر، پیامدهای سلامتی همه این شرایط را می‌بینیم که در تعامل با هم منجر به تظاهرات اولیه بیماری قلبی می‌شوند. نامگذاری و توصیف CKM واقعاً یک تغییر پارادایم است.شواهد فزاینده نشان می دهد که چگونه عوامل خطر متابولیک مانند چربی شکمی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و قند خون بالا می توانند بر سایر اندام های بدن تأثیر منفی بگذارند.

دکتر Pam R. Taub، متخصص قلب و استاد دانشکده پزشکیدانشگاه UC San Diego، موافق است که این رویکرد جدید ممکن است یک "تغییر بازی" در نحوه رفتار پزشکان با بیماران باشد.او گفت: توسعه داروهای جدید برای درمان بیماری هایی که بخشی از این سندرم هستند، مانند بیماری کلیوی، دیابت و چاقی، منجر به کاهش حوادث قلبی عروقی شده و به پزشکان بینش جدیدی در مورد رابطه بین اندام های مختلف داده است.

او افزود: این تعریف جدید چشم ما را باز می کند.CKM ، آنچه که من آن را گفتگوی متقابل ارگان ها می نامم، در نظر می گیرد. در حقیقت ارگان ها در بدن با یکدیگر تعامل بسیار پیچیده ای دارند. به عنوان مثال، با تشخیص بیماری کلیوی اولیه برای یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 شما می توانید داروهایی برای کنترل دیابت به بیمار بدهید که از پیشرفت او به بیماری مزمن کلیوی، جلوگیری می کند.

به طور کلی، دکتر Taub گفت: وقتی به اندام‌ها با هم نگاه می‌کنید، می‌توانید بیماری را زودتر تشخیص دهید و از پیامدهای بد قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی، حملات قلبی و سکته جلوگیری ‌کنید.

دکتر Ndumele،گفت: خوشبختانه، افراد مبتلا به این بیماری که به تازگی تعریف شده است، اگر به موقع تشخیص داده و درمان شوند، می توانند بهبود پیدا کنند. چندین بار در کار بالینی خودم پس از تغییرات قابل توجه در شیوه زندگی و کاهش وزن، جلوگیری از پیشرفت بیماری قلبی عروقی را مشاهده کرده ام.

همراه با تعریف سندرم جدید، دکتر Ndumele، و تیمش سیستمی از مراحل را برای پزشکان ابداع کردند تا بیماران در معرض خطر را شناسایی کنند:

· مرحله صفر: هیچ عامل خطری برای بیماری قلبی وجود ندارد.

· مرحله 1: فردی که اضافه وزن دارد و چربی شکمی زیادی دارد یا پیش دیابت دارد. به افراد در مرحله 1 توصیه می شود که از یک سبک زندگی سالم پیروی کنند، با هدف کاهش وزن حداقل 5٪.

· مرحله 2: فرد مبتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا یا بیماری کلیوی. درمان ها می تواند شامل داروهایی برای کنترل فشار خون، قند خون و کلسترول باشد. همچنین ممکن است برای بیماران داروهای دیابت مانند مهارکننده هایSGLT2 که از عملکرد کلیه محافظت می کنند و آگونیست های گیرندهGLP-1 مانندOzempic یاWegovy برای کمک به کنترل قند خون و کاهش وزن تجویز شود.

· مرحله 3: افرادی با عوامل خطر متابولیک مانند فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی اولیه یا بیماری کلیوی که هنوز علائمی ندارند. درمان‌ها شامل داروهای قلب و دیابت و همچنین آزمایش تنگ شدن شریان‌ها می‌شود.

· مرحله 4: فردی با بیماری قلبی تشخیص داده شده، چربی اضافی بدن، عوامل خطر متابولیک یا بیماری کلیوی. بیماران ممکن است قبلاً حملات قلبی یا سکته مغزی را تجربه کرده باشند یا ممکن است هم اکنون دچار نارسایی قلبی باشند. افراد در این مرحله به یکی از دو دسته تقسیم می شوند: آنهایی که نارسایی کلیوی ندارند و آنهایی که نارسایی کلیوی دارند.

دکتر Ndumele، تخمین می زند که بیش از 90 درصد بزرگسالان در طیف CKM قرار دارند که عمدتاً ناشی از سطوح رکورددار چاقی و دیابت نوع 2 در بزرگسالان و کودکان است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زند که 41.9 درصد از بزرگسالان و 19.7 درصد از کودکان در ایالات متحده چاق هستند. بیش از 37 میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت هستند.

دکتر Howard Weintraub، مدیر بالینی مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی درNYU Langone Heart  در نیویورک، گفت: این توصیه می‌تواند پزشکان را تشویق کند که به یک هدف بزرگ‌تر نگاه کنند. این ممکن است به شناسایی و درمان بیماران قبل از پیشرفت شرایط کمک کند. همچنین ممکن است بیماران را متقاعد کند که چاقی را یک خطر برای سلامتی خود بدانند.

او افزود: این تعریف جدید، چاقی و اندازه ی دور کمر را به کانون توجه باز می گرداند. 15 یا 20 سال پیش این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما پس از آن به نوعی فراموش شد.

دکتر Weintraub گفت: یک دلیل بزرگ این است که هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد. هنگامی که یک بیمار با BMI نزدیک به 30 و با افزایش خطر ابتلا به دیابت مراجعه می کند، پزشکان به احتمال زیاد فقط به بیمار می گویند: سیب زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید، بیشتر ورزش کنید و سال آینده مجدداً مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنم.

تعریف جدیدی از خطر، پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی عروقی تحت عنوان CKM، ممکن است پزشکان و بیماران را زودتر هشیار کند. دکتر Weintraub، گفت: بنابراین به جای اینکه منتظر بمانیم تا زمانی که بیماری قلبی عروقی یک فرد به حدی پیشرفت کند که به مراقبت های اورژانس پزشکی مراجعه کند، ما می توانیم آنها را زودتر شناسایی و درمان کنیم.

دکتر Weintraub، نگرانی خود را از هزینه داروهای جدید و اینکه شرکت های بیمه ممکن است از پرداخت هزینه آنها خودداری کنند، به خصوص برای افرادی که در مراحل اولیه هستند، ابراز کرد و گفت: در نهایت، بهترین راه حل این است که به افراد در زمانی که جوان و سالم تر هستند، دسترسی پیدا کنید. ما باید وزن جوانان را سالم نگه داریم و اجازه ندهیم تا زمانی که در سن 30 سالگی هستند، رگ های آنها به لوله های سربی تبدیل شود.

منبع:

https://www.nbcnews.com/health/heart-health/new-heart-diabetes-metabolic-syndrome-rcna119224